فرایند گردشگری خلاق چیست؟
فرایندی که در آن گردشگری نسل اول و دوم به سمت گردشگری نسل سوم یعنی گردشگری خلاق سوق داده می شود.
کسب و کارهای حوزه گردشگری بدون داشتن مزیت رقابتی، تمایز و تفاوت ها مدت زیادی دوام نخواهند داشت یا حداقل رشد قابل توجهی نخواهند کرد. از این رو با خلاق سازی تمامی عناصر فعال سازمان زمینه را جهت ایجاد این مزیت ها ایجاد خواهیم کرد.مراحل اجرایی آن به ترتیب زیر خواهد بود:
- استاندارد سازی
- خلاق سازی
- برندینگ
مزایای گردشگری خلاق
با توجّه به نیاز جوامع به توسعه، ما برای ایجاد یک توسعه همهجانبه و پایدار و همچنین جایگزینی منابع جدید کسب درآمد به جای منابع نفتی، نیازمند استفاده از تمامی امکانات و قابلیتها هستیم. در این راستا توسعه صنعت جهانگردی که اقتصاددانان آن را سومین پدیده اقتصادی پویا و روبه رشد پس از صنعت نفت و خودروسازی میدانند، به عنوان نیاز اساسی کشور مطرح میشود. امروزه یکی از دغدغههای عمده در جوامع، رسیدن به سطحی قابل قبول از توسعه است. به همین دلیل بحث درباره استراتژی های نیل به توسعه از اساسیترین مباحث در علوم اجتماعی و جامعهشناسی است. جوامع مختلف راهبردهای متفاوتی را در جهت طی این مسیر به کار بردهاند. از آن جمله میتوان به توسعه کشورهای آسیای جنوب شرقی اشاره کرد. امّا با وجود تنوع راهها ابزارهای مشترکی در اختیار جوامع وجود دارد که سطح بالا یا پایین این ابزارها در تسریع یا کند شدن سرعت رسیدن به توسعه، تأثیرگذار است. به عبارت دیگر، میتوان گفت عواملی بر توسعه مؤثّرند که شناسایی و ارزیابی آنها ضروری است.
گردشگری و جهانگردی دارای پیامدهای متفاوتی است که میتوان آن را به منزلهی نیروی محرک توسعهی اقتصادی در تمام کشورها محسوب نمود. هیچ کشوری را نمیتوان یافت که فاقد مواد اولیه برای جهانگردی باشد. آنچه به تنهایی کشورها را از هم متمایز میسازد، جاذبههای گردشگری است. در این میان پدیدههای نوظهوری همچون خلّاقیّت میتواند گردشگری را با موفّقیت چندجانبه مواجه نماید.
تکمیل چرخه گردشگری
گردشگری خلاق می تواند مراکز گردشگری نسل اول و دوم را مجددا احیا و چرخه ی گردشگری کاملی را ایجاد کند.
انطباق پذیری
گردشگری خلاق به سرعت می تواند در بسترهای نسل های گذشته گردشگری فعال شود و حتی موازی با آنها فعالیت کند.
درآمد بالا
به دلیل جلب گردشگر بین المللی، گردشگری خلاق می تواند منجر به درآمد بیشتر و نهایتا توسعه پایدار شود.
توسعه پایدار
کشور عزیزمان ایران با توجه به پتانسیل های بی نظیر می تواند پایه های توسعه پایدار اقتصادی خود را بر اساس گردشگری خلاق به طور مستحکم بنا کند.
خدماتی که می توانیم ارائه دهیم
دوره های آموزشی
برگزاری سمینار ها و دوره های آموزش حضوری و آنلاین در حوزه گردشگری خلاق به طور همگانی و یا اختصاصی جهت توانمند سازی کسب و کار های حوزه گردشگری
استاندارد سازی و رتبه بندی
مراکز گردشگری ، هتل ها ، رستوران ها ، مجتمع های گردشگری – تفریحی ، واحد های اقامتی ، بیمارستان ها در نظام استاندرد سازی گردشگری خلاق ایران استاندارد بین المللی و رتبه دریافت می نمایند.
پکیج های آموزشی
تهیه و ارائه پکیج های آموزشی ویژه تمام اقشار جامعه در رده های سنی مختلف جهت ارتقا دانش گردشگری خلاق
برندسازی
امروزه اهمیت برند و برند سازی بر کسی پوشیده نیست از این رو مرکز گردشگری خلاق ایران با یک برنامه ریزی منسجم و اجرای تمامی بخش های آن و با استفاده از یک تیم متخصص شما را در ایجاد برند و افزایش ارزش برند کسب و کارتان همراهی خواهد نمود.
مشاوره
مشاوره به سازمان ها و شرکت های مرتبط با صنایع دستی و گردشگری ، تولید طرح های توجهی و سرمایگذاری و همچنین کمک به دانشجویان و علاقه مندان جهت مشارکت در فعالیت های گردشگری از جمله فعالیت های بخش مشاوره ای این مرکز می باشد.
خلاق سازی
خلاق سازی یک فرایند چند مرحله ای از جمله استاندارد سازی، آموزش، برنامه ریزی و برندسازی با هدف ایجاد تمایز است. مرکز گردشگری خلاق ایران با هدف توسعه پایدار کسب و کارها در اجرای تمامی این مراحل در کنار کسب و کار شما خواهد بود.